25.08.2025

Volvo predstaví v EX60 bezpečnostné pásy, ktoré vedia, kto je v aute

Volvo bolo prvou automobilkou, ktorá priniesla na trh trojbodové bezpečnostné pásy. Písal sa rok 1959. Dnes je rok 2025 a Švédi prichádzajú s ďalšou revolučnou inováciou.

obrazok

Bezpečnostné pásy v autách sa doteraz prispôsobovali najmä mechanicky. Pri náraze sa aktivoval predpínač a pomocou obmedzovača zaťaženia sa zas regulovala sila, ktorou pás pôsobil na telo. Väčšina áut pracuje s troma nastaveniami. Volvo však v pripravovanom modeli EX60 nasadí systém, ktorý túto technológiu posúva hneď o niekoľko levelov vyššie. Nový, mnohostranne adaptívny pás, využíva údaje z interiérových a exteriérových senzorov auta, napríklad o rýchlosti, smere nárazu či polohe a veľkosti pasažiera – jeho výšky, hmotnosti či tvaru tela. Vďaka tomu sa vie nastaviť tak, aby poskytol čo najlepšiu ochranu konkrétnej osobe v konkrétnej situácii.

„U väčšieho cestujúceho sa pás pri vážnej nehode nastaví na väčšie zaťaženie, aby sa znížilo riziko poranenia hlavy. Naopak, u menšej osoby pri miernejšej nehode sa táto sila zníži, aby nehrozilo zlomenie rebier,“ vysvetľuje Asa Haglund, riaditeľka bezpečnostného strediska Volvo Cars. Zásadnou novinkou je najmä to, že systém už nepracuje len s troma, ale až jedenástimi profilmi obmedzenia zaťaženia. Takže pri nehode bude ku každému pasažierovi čo najmenej agresívny, ale bez kompromisov v bezpečnosti. Navyše, softvér pásu sa dá vylepšovať cez bezdrôtové aktualizácie, postupne sa teda naučí reagovať na širšiu škálu situácií a typov postáv.



Nový pás je navrhnutý ako súčasť širšieho bezpečnostného systému, ktorý v reálnom čase kombinuje dáta z airbagov, kamier, radarov aj detekcie osôb v kabíne. Výsledkom má byť ochrana, ktorá nebude excelovať len crashtestoch, ale najmä pri reálnych nehodách. Že na tom záleží práve Volvu, neprekvapuje. Veď bezpečnosť skúma už viac ako pol storočia a vo svojej databáze eviduje reálne dopravné nehody s účasťou vyše 80 000 pasažierov. Vďaka tomu má jedinečné dáta, ktoré využíva pri navrhovaní bezpečnostných technológií.

ZDROJ: auto.pravda.sk