19.09.2023

Volvo nechce ‘šikanovať‘ vodičov. Obmedzí varovania

Automobilka známa špičkovou bezpečnosťou si myslí, že to s varovaním vodičov „prestrelila“. Systémy sledujúce pozornosť im budú dôverovať viac.

obrazok

Poznáte, aké otravné je, ak vás systémy, sledujúce vašu pozornosť, neustále upozorňujú zvukovými signálmi. Napríklad na to, že sa pozeráte na displej, že ste sa práve priblížili viac k stredovej čiare na ceste, alebo, že nedržíte volant tak, ako si to elektronika auta predstavuje. Častokrát neopodstatnene. Teda v situáciách, ktoré nepredstavujú žiadne zvýšené riziko. Volvo chce preto systémom, ktoré monitorujú vašu pozornosť, trošku pristrihnúť krídla. Aby ste sa necítili ako napomínaný žiak. Presnejšie, znížiť počet zbytočných varovaní na minimum.

„Osemdesiat percent času sa pozeráte na vozovku a dvadsať percent inam,“ povedal Mikael Ljung, expert na správanie vodiča v oddelení vývoja bezpečnosti automobilky Volvo, pre britský Autocar. "Avšak ľudia sa to naučili robiť spôsobom, ktorý neohrozuje bezpečnosť jazdy,“ dodáva. Inými slovami, pozerajú sa na cestu vo chvíli, keď je to potrebné, a iba keď usúdia, že je to bezpečné, pozrú sa napríklad na centrálny displej. Podľa Ljunga je nehôd, ktoré sú spôsobené nevhodným načasovaním pohľadu na displej, veľmi málo. „Je ťažké jednoznačne povedať, že vodiči robia niečo zlé,“ vysvetľuje Ljung.

Preto Volvo vybaví systém sledovania pozornosti vodiča algoritmom, ktorý spustí varovanie len vtedy, keď nepozornosť spôsobí situáciu, pri ktorej budú musieť asistenčné systémy zasiahnuť do riadenia, aby odvrátili prípadnú kolíziu. Pokiaľ dôjde k opakovaným zásahom, bude citlivosť systému vyššia a varovania sa budú stupňovať. Ak sa šofér polepší, frekvencia varovaní klesne. Nová logika Volva sa nám páči. Menej zbytočných výstrah prispeje k väčšej pohode na palube, a teda aj bezpečnosti. A ak to tvrdí Volvo, automobilka s imidžom výrobcu najbezpečnejších áut sveta, nemáme dôvod sa domnievať, že by sa mýlilo.


ZDROJ: auto.pravda.sk